Search
Close this search box.

FA | EN

عایق پشم سنگ

شرکت آمل کربوراندم در راستای حمایت از کالای ایرانی و خودکفایی کشور اقدام به تولید انواع عایق پشم سنگ نموده است. از محصولات تولیدی این شرکت میتوان به عایق‌های صوتی-حرارتی از قبیل ایزوبلانکت ، ایزوپایپ ، فنوفلت و فنوپانل اشاره نمود. عایق‌های نام برده شده از نیازهای اولیه صنایع مهم کشور می‌باشد. محصولات این شرکت بر اساس استانداردهای ASTM می‌باشد. سرعت عمل در ارائه خدمات از طریق حجم بالای تولید و برنامه‌ریزی دقیق توسط این شرکت باعث شده که تحویل کالا در موعد مقرر انجام پذیرد. این شرکت با اعتقاد به رقابت سالم در عرصه صنعت کشور، دو پارامتر مهم و تأثیرگذار یعنی قیمت و کیفیت را در رأس برنامه‌های خود قرار داده است.

عایق پشم سنگ

عایق پشم سنگ چیست؟

عایق پشم سنگ (Rock Wool) از خانواده عایق ‌های حرارتی متشکل از الیاف معدنی بوده که گاها به آن پشم معدنی (Mineral Wool) نیز گفته می‌شود. ماده اولیه برای تولید این عایق، سنگ بازالت بوده که از گروه سنگ‌های آذرین است. محصولات عایق پشم سنگ نقش مهمی در صرفه‌جویی انرژی بوسیله کاهش مصرف انرژی در خانه‌ها، ساختمان‌های اداری و تجاری و کارخانه‌های تولیدی دارند. عایق کاری اصولی کمک می‌کند که در منازل و محیط کار انرژی کمتری مصرف شود.

این عایق با کاهش انرژی مورد نیاز برای گرم یا سرد کردن خانه‌ها و ساختمان‌های تجاری از متصاعد شدن دی اکسید کربن جلوگیری میکند. از طرفی پشم سنگ به عنوان عایق صوتی حرارتی با تحمل دمای بالای ۷۵۰oC و نقطه ذوب ۱۳۰۰oC و نیز تحمل برودتی (منفی ۳۰oC ) دارای ضریب انتقال حرارتی بسیار کمی بوده و قدرت عایقی آن ۳۳ برابر دیوار بتونی و ۲۲ برابر دیوار آجری است. به همین دلیل در اکثر کشورها تخفیف ویژه‌ای در مورد بیمه ساختمان‌هایی که با پشم سنگ عایق شده‌اند قائل می‌شوند. همچنین با تمام مصالحی که در ساختمان و صنایع بکار می‌روند سازگار است و در تماس با مصالح مشکلی بوجود نمی‌آورد.

خواص کلی عایق پشم سنگ | عایقی سازگار با محیط زیست

مهمترین ویژگی عایق پشم سنگ مقاومت آن در برابر آتش سوزی است. از طرفی به دلیل ماهیت کانی-معدنی بودن مواد اولیه قابلیت برگشت به اکوسیستم را دارد. پشم سنگ جزء خانواده عایق های گرم از نوع معدنی بوده و متشکل از الیاف بسیار ظریف است. همان گونه که از نامش پیداست از سنگ تولید می شود. با توجه به مطالعات و آزمایش‌های انجام شده دارای کمترین آسیب‌های محیطی به طبیعت است. خاصیت برگشت‌پذیری پشم سنگ به محیط‌زیست از مهمترین نقاط قوت آن نسبت به عایق‌های مشابه مثل پشم شیشه است.

پشم سنگ عاری از وجود آزبست بوده و جزو معدود عایق‌های تأیید شده توسط اتحادیه جهانی سلامت می‌باشد. این محصول در هنگام نصب بسیار هماهنگ با محیط است و با رعایت کمترین نکات ایمنی توسط عایق کاران کاملا بی‌ضرر می‌باشد. بر اساس استانداردهای سازمان بهداشت اروپا استنشاق هوایی که حاوی حداکثر ۵۴ میلی‌گرم در مترمکعب ذره باشد در ۸ ساعت روز بلامانع می‌باشد. از آنجایی که پشم سنگ قابلیت اشتعال نداشته و مقاومت تا حدود ۴ ساعت در برابر شعله مستقیم را دارد لذا در برابر آتش سوزی گاز سمی تولید نمی‌کند و مطابق معیارهای جهانی به عنوان عایق مطلوب سازگار با محیط زیست توصیه شده است.

از امتیازات پشم سنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشم سنگ بصورت ماده‌ای با ویژگی‌های مشخص و استاندارد قابل تولید است.
  • تحت تأثیر ترکیبات شیمیایی و یا میکروارگانیسم‌ها تجزیه نمی‌شود.
  • در برابر گرما، آتش و صوت مقاوم است.
  • از نظر شیمیایی تقریبا خنثی بوده و باعث خوردگی سطوح نمی‌شود.
  • ماده‌ای سبک، استریل و عاری از آلوده کننده است.
  • طول عمر پشم سنگ به اندازه عمر ساختمان بوده و دارای حداقل هزینه‌های نگهداری است.

کاربردهای پشم سنگ

با توجه به ماهیت عایق های معدنی نظیر پشم سنگ و پشم سرباره کاربردهای متنوعی را می‌توان برای آن‌ها عنوان کرد. عایق های معدنی امروزه به عنوان انتخاب اول معماران، مهندسان، کشاورزان، طراحان صنایع و کارخانجات محسوب می‌شوند. پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های برق، کارخانجات تولید سیمان، مجتمع‌های تولیدی محصولات فولادی و شیمیایی، صنایع سنگین، بیمارستان‌ها، مجتمع‌های مسکونی و تجاری، گلخانه‌های صنعتی، تونل‌های مترو مصرف کنندگان اصلی این نوع عایق محسوب می‌شوند. از طرفی یکی از کاربردهای مهم پشم سنگ استفاده بعنوان ضد حریق است. بطور کلی کاربرد‌های پشم سنگ را می‌توان در سه گروه زیر تقسیم بندی کرد:

  • کاربرد در بخش صنعت
  • کاربرد در بخش ساختمان
  • کاربرد در بخش کشاورزی

شرکت آمل کربوراندم در حال حاضر یکی از برترین تولید کننده های انواع عایق پشم سنگ از قبیل ایزوبلانکت ها، ایزوپایپ ها، فنوپانل ها و فنوفلت ها می‌باشد.

۱- ایزوبلانکت

پشم خام پس از انسجام الیاف با سیم نسوز به توری سیمی گالوانیزه با چشمه‌های شش ضلعی دوخته شده و در شکل‌های مختلف تولید و استفاده می‌شود. از خصوصیات بارز ایزوبلانکت ها تحمل دمای حرارتی بالای آن است که متجاوز از ۷۵oC می‌باشد. ارتقاء مقاومت کششی و خمشی این محصول از طریق عملیات دوخت صورت گرفته و با روکش‌هایی از جنس توری سیمی، کاغذ کرافت، فویل آلومینیوم، کاغذ آلومینیوم مسلح و پارچه نسوز پوشش داده می شود.

ایزوبلانکت

کاربرد ایزوبلانکت

از ایزوبلانکت برای عایق کاری سطوح مسطح و منحنی، لوله‌های با قطر زیاد، کوره‌ها، دیگ‌های بخار، دودکش‌های بلند، اگزوز توربین‌ها، گرم خانه‌ها استفاده می‌شود.

مشخصات فنی ایزوبلانکت ها

در زیر به برخی از ایزوبلانکت ها و مشخصات فنی آن‌ها، تولید شده توسط شرکت آمل کربوراندم، اشاره می‌کنیم.

مشخصات فنی ایزوبلانکت

همچنین ضریب هدایت حرارتی ایزوبلانکت ها در برخی دماها به صورت زیر است.

مشخصات فنی ایزوبلانکت

۲- ایزوپایپ (عایق لوله ای)

ایزوپایپ یا عایق لوله‌ای برای عایق کردن لوله‌هایی استفاده می‌شود که در آن سیالات سرد یا گرم جریان دارند و بصورت معمولی پوشش کاغذ کرافت و یا پوشش آلومینیومی عرضه می‌گردد. عایق لوله‌ای پیش ساخته به منظور کاهش مصرف انرژی و محافظت از نیروی انسانی در محیط‌های صنعتی تولید می‌گردد.

ایزوپایپ

مشخصات فنی ایزوپایپ ها

در زیر به برخی از ایزوپایپ ها و مشخصات فنی آن‌ها، تولید شده توسط شرکت آمل کربوراندم، اشاره می‌کنیم.

مشخصات فنی ایزوپایپ

همچنین ضریب هدایت حرارتی ایزوپایپ ها در برخی دماها به صورت زیر است.

مشخصات فنی ایزوپایپ

کاربرد ایزوپایپ

از ایزوپایپ ها در سیستم‌های حرارتی، برودتی، تهویه مطبوع از این نوع عایق بهره می‌گیرند. نوع پوشش دار این نوع عایق در صنایع غذایی مطلوب است. مصرف کنندگان عمده ایزوپایپ ها نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و تأسیسات صنعتی و خانگی هستند.

 

۳- فنوپانل (عایق تخته ای فشرده)

فنوپانل از پشم رزین‌دار توسط پرس‌های سنگین گرم فشرده شده و بصورت تخته‌های نیمه سخت و سخت تولید می‌گردد. مقاومت موثر پانل‌ها در برابر حرات تا ۳۵۰ درجه سانتی گراد است. عایق تخته‌ای فشرده از جمله پرکاربردترین عایق‌های صوتی – حرارتی است. این نوع عایق‌ها دانسیته و استحکام بالاتری نسبت به عایق‌های لوله‌ای دارند.

فنوپانل

مشخصات فنی فنوپانل ها

در زیر به برخی از فنوپانل ها و مشخصات فنی آن‌ها، تولید شده توسط شرکت آمل کربوراندم، اشاره می‌کنیم.

فنوپانل

کاربرد فنوپانل ها

از فنوپانل ها در ساختمان‌ها به عنوان عایق بین جداره‌ها به منظور کاهش تلفات انرژی و در استودیوهای صدابرداری، تونل‌های مترو، دیوار سالن‌های کنفرانس و فرودگاه‌ها برای جذب و جلوگیری از ارتعاشات مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین مجتمع‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، مراکز صنعتی و ساختمانی از عمده‌ترین مصرف کننده‌های فنوپانل ها هستند.

 

۴- فنوفلت (عایق لحافی)

فنوفلت نوعی عایق رزین‌دار است که به صورت لحافی و با پوشش‌های آلومینیومی و کاغذ کرافت براساس نیاز مشتری تولید می‌شود. از این محصول جهت عایق کاری داکت‌ها، دیگ‌های بخار، فرها و لوله‌های ضخیم تأسیساتی استفاده می‌شود. با آنکه عمده مصرف فنوفلت در صنعت است ولی با توجه به مقاومت بالای حرارتی و اکوستیکی در ساختمان‌های تجاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عایق بیشتر بصورت رول تولید می‌شود و با توجه به نیاز مشتری در دانسیته‌های گوناگون تولید و به بازار عرضه می‌گردد.

فنوفلت

مشخصات فنی فنوفلت ها

در زیر به برخی از فنوفلت ها و مشخصات فنی آن‌ها، تولید شده توسط شرکت آمل کربوراندم، اشاره می‌کنیم.

فنوفلت

کاربرد فنوفلت

از فنوفلت ها در عایق‌کاری و پوشش سقف‌های کاذب، ساختمان‌های صنعتی، کانال‌های گردش هوا در ساختمان‌های مسکونی جهت جذب صدا و جلوگیری از ارتعاشات استفاده می‌شود.

 

لوازم جانبی عایق کاری

لازم است جهت حفظ و نگهداری عایق ها در مقابل عوامل جوی و صدمات مکانیکی از لوازم جانبی دیگری از قبیل انواع لفاف های محافظ آلومینیومی با لایه پلی اتیلن و آستر کاغذی، ملزومات فلزی و غیر فلزی عایق کاری از قبیل انواع بست، تسمه، پرچ، پیچ، بست‌های چمدانی، فنر انبساط و انواع ماستیک، نوار درزگیر و واشر استفاده نمود

مهمترین لوازم جانبی شامل:

  • لفاف آلومینیومی ساده با آستر پلی کرافت به ضخامت ۲۵/۰ الی ۱ میلیمتر، عرض یک متر و در طول‌های مختلف بر حسب سفارش
  • لفاف آلومینیومی ساده با آستر پلی کرافت به ضخامت ۲۵/۰ الی ۱ میلیمتر، عرض یک متر و طول ۲ متر
  • لفاف آلومینیومی کرکره‌ای با آستر پلی کرافت با گام ۵ میلیمتر به ضخامت ۲۵/۰ الی ۱ میلیمتر، عرض یک متر در کلاف‌های ۳۰ متری
  • لفاف آلومینیومی کرکره‌ای با آستر پلی کرافت با گام ۳۲ میلیمتر به ضخامت ۲۵/۰ الی ۱ میلیمتر، عرض ۹۲/۰ متر و طول ۲۰ متر
  • انواع ساپورت رینگ‌ها و اسپایدر کلمپ استینلس استیل و کربن استیل برای تمامی لوله‌های از قطر ۲ اینچ به بالا
  • تسمه آلومینیومی و استیل گالوانیزه به عرض ۱۳، ۱۶، ۱۹، ۲۵ میلیمتر به ضخامت های ۴/۰ و ۵/۰ میلیمتر در کلاف های ۲۵ کیلوگرمی
  • پست آلومینیومی و استیل و گالوانیزه به عرض ۱۳، ۱۶، ۱۹، ۲۵ میلیمتر به ضخامت های مختلف بر حسب سفارش
  • فنر انبساط مارپیچ تخت بطول ۵ و ۱۰ سانتیمتر و عرض ۲۹ میلیمتر از جنس استیل
  • چفت و بست استینلس استیل در دو ایز بزرگ و کوچک
  • انواع پیچ خودکار، واشر، نئوپرین، پرچ و آلومینیوم در اندازه های مختلف
  • انواع ماستیک و نوار های درزگیر (نئوپرین و نسوز)

 

پست های مرتبط با این موضوع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *