Search
Close this search box.

FA | EN

اورتو دی کلرو بنزن (ODCB)

اورتو دی کلرو بنزن (ODCB) به انگلیسی (ortho-dichlorobenzene) یک نوع ایزومر از دی کلرو بنزن است. علیرغم حلالیت کم این مایع بی‌رنگ در آب، در بسیاری از حلال‌های آلی امتزاج‌پذیر است. از کاربردهای اورتو دی کلرو بنزن استفاده از آن در صنایع داروسازی، کشاورزی، رنگ و … است که در ادامه به جزئیات هر یک از آنها پرداختیم. شرکت آمل کربوراندم یکی از برترین تامین کنندگان اورتو دی کلرو بنزن است. درصد خلوص، مقدار PDCB، مقدار TCB و رطوبت از مهمترین پارامترهای مهمی است که باید در مشخصات فنی اورتو دی کلرو بنزن ذکر کنیم.

 آشنایی با ماده شیمیایی اورتو دی کلرو بنزن

دی کلرو بنزن دارای ۳ نوع ایزومر است. ماده شیمیایی اورتو دی کلرو بنزن (ODCB) به انگلیسی (ortho-dichlorobenzene) یک نوع ایزومر از دی کلرو بنزن است. فرمول شیمیایی آن به صورت C6H4Cl2 میباشد. نام دیگر این ترکیب ۱و۲-دی کلرو بنزن است که نشان میدهد ۲ اتم کلر در مجاورت هم به یک حلقه بنزنی متصل است. علیرغم حلالیت کم این مایع بی‌رنگ در آب، در بسیاری از حلال‌های آلی امتزاج‌پذیر است. برخی از خصوصیات فیزیکی این ترکیب را در جدول زیر آوردیم. از آنجایی که ODCB دارای حلقه‌ی آروماتیکی است دارای بوی خوشایندی است.

مشخصات فیزیکی اورتو دی کلرو بنزن (ODCB)
فرمول شیمیایی اورتو دی کلرو بنزن

آیا ODCB سمی است؟

۱و۲-دی کلرو بنزن ماده‌ای سمی است و باید از تماس آن با چشم و پوست اجتناب کرد. طبق آمار جهانی مقدار ۱۰۰ ppm از این ماده در محیط، موجب تحریک و سوزش چشم و دستگاه تنفسی می‌شود.

آیا ODCB اشتعالزا است؟

همچنین این ترکیب جزو دسته ترکیب­های قابل اشتعال به حساب می‌آید. این ترکیب شیمیایی در حضور عوامل اکسید کننده نظیر اکسیژن و هالوژن‌ها به آرامی شعله‌ور می‌شود. نقطه فلش این ترکیب شیمیایی در حدود ۶۷ درجه سلسیوس است. همچنین نقطه آتش گرفتن خودکار آن در حدود ۶۵۰ درجه سلسیوس است.

کاربردهای اورتو دی کلرو بنزن

این ترکیب شیمیایی یکی از پرکاربردترین ترکیبات شیمیایی در صنایع مختلف می‌باشد. اما از این ترکیب شیمیایی اکثرا به عنوان حلال و واسطه برای تولید سایر ترکیبات شیمیایی استفاده می‌کنیم. از دیگر کاربردهای اورتو دی کلرو بنزن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید تولوئن دی ایزوسیانات جهت مصارف در صنایع مبلمان، وسایل خواب، فوم و زیر فرشی
  • حلال برای تولید واکسها (موم)، گام‌ها، رزین‌ها، روغن‌ها، آسفالت، لاستیک و…
  • از بین بردن و خالص سازی آلودگی های ناشی از کربن بر روی سطوح فلزی
  • تولید نیتروبنزن برای مصارف کشاورزی
  • حلال برای فولرن (برای تولید نانولوله‌ها و مگالوله‌ها)
  • استفاده از آن به عنوان حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها
  • استفاده از آن به عنوان تنظیم کننده بو در صنایع شیمیایی
  • در صنایع رنگ برای تولید پوشش‌ها، روکش‌ها و رنگ‌ها
  • استفاده از آن در صنایع پزشکی

مشخصات فنی اورتو دی کلرو بنزن

درصد خلوص، مقدار پارا-دی کلرو بنزن (PDCB)، مقدار تری-کلرو بنزن (TCB) و رطوبت از مهمترین پارامترهای مهمی است که باید در مشخصات فنی اورتو دی کلرو بنزن ذکر کنیم. روش اندازه‌گیری مقادیر ترکیبات شیمیایی در ODCB را با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی گاز اندازه‌گیری میشود.

درصد خلوص: مقدار اورتو دی کلرو بنزن موجود در محلول را نشان می­دهد. در صنعت معمولا از ODCB با درصد خلوص ۹۹% استفاده می­شود. وجود سایر ترکیبات اضافی و ناخالصی سبب افت کیفیت محصول نهایی و راندمان خواهد شد. در نتیجه هرچه درصد خلوص این ترکیب شیمیایی بالاتر باشد، بهتر است.

رطوبت: یکی دیگر از پارامترهای مهم موجود در مشخصات فنی اورتو دی کلرو بنزن مقدار یا درصد رطوبت یا همان عمدتا آب است. البته که پارامتر رطوبت و آب باهم تفاوت دارند اما عمده ترکیب موجود در رطوبت همان عنصر آب است. وجود آب و رطوبت در ترکیبات شیمیایی سبب افت کیفیت محصول نهایی، کاهش مدت زمان انقضای محصول، ایجاد اختلال در تجهیزات فرایندی خواهد شد. اندازه‌گیری این پارامتر با روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. از بین این روش‌ها دو روش خشک کردن (loss on drying) و روش کار-فیشر متداول‌تر است.

در جدول زیر مشخصات فنی اورتو دی کلرو بنزن ۹۹% را آوردیم. برای پرسیدن سوالات فنی در رابطه با ODCB میتوانید با کارشناسان واحد فروش شرکت آمل کربوراندم تماس حاصل نمایید.

مشخصات فنی اورتو دی کلرو بنزن (ODCB)

روش های تولید اورتو دی کلرو بنزن

این ترکیب شیمیایی محصول جانبی واکنش تولید کلرو بنزن است. کلرو بنزن از واکنش میان بنزن و گاز کلر در حضور کاتالیست‌های هالوژنی نظیر کلرید آهن و کلرید آلومینیوم تولید می‌شود. همانطوری که گفتیم دی کلرو بنزن دارای ۳ ایزومر اورتو، متا و پارا است که هر یک از آنها دارای ویژگی‌های متفاوتی است. واکنش آن به صورت زیر است:

C6H6 + Cl2 → C6H5Cl + HCl

C6H5Cl + Cl2 → C6H4Cl2 + HCl

خرید و فروش اورتو دی کلرو بنزن

شرکت آمل کربوراندم دارای تجربه و سابقه چندین ساله در واردات اورتو دی کلرو بنزن است. شما میتوانید با کارشناسان فروش شرکت آمل کربوراندم تماس حاصل نمایید.

پست های مرتبط با این موضوع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *