Search
Close this search box.

FA | EN

پلی وینیل الکل(PolyVinyl Alcohol – PVA)یک پلیمر سنتزی محلول در آب و به صورت پودر سفید رنگ یا کرم قابل ذوب می باشد که در دمای ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد تجزیه می شود. پلی وینیل الکل از یک خاصیت بسیار جذاب برخوردار است و آن، قابلیت تجزیه بیولوژیکی است. مونومرهای وینیل الکل ضعیف هستند و پلی وینیل الکل از جایگزینی گروه استات در وینیل استات با گروه های هیدروکسیل تهیه می شود.

واکنش تولید پلی وینیل الکل

 

پلی وینیل الکلی که قسمتی از آن هیدرولیز شده باشد دمای ذوب  و میزان حلالیت پائین تری دارد و با زیاد کردن وزن مولکولی آن گرانروی پلی ویینل الکل بیشتر می‌شود.

نکات ایمنی مصرف پلی وینیل الکل

 

تماس با پوست: در صورت تماس با پوست محل تماس باید با آب و صابون شسته شود و در با مرطوب‌کننده آن قسمت پوشانده شود و در صورت شدید بودن تحریکات به پزشک مراجعه شود.

تماس با چشم: اگر لنز داخل چشم باشد باید درآورده شود و فوراً چشم‌ها با آب سرد به مدت ۱۵ دقیقه شسته شوند و به پزشک مراجعه شود.

استنشاق: رد مسموم به هوای آزاد منتقل شود و در صورت تنگی نفس از دستگاه اکسیژن استفاده شود و به پزشک مراجعه شود.

گوارشی: در صورت خورده شدن پلی وینیل الکل فرد مسموم مجبور به استفراغ نشود، مگر اینکه توسط کارکنان پزشکی انجام شود.اگر فرد لباس‌های تنگ مانند یقه، کراوات، کمربند و یا کمربند دارد از تن درآورده. اگر علائمی ظاهر شدند به پزشک مراجعه شود.

موارد استفاده از پلی وینیل الکل

PVA دارای ویژگی خوبی برای تولید فیلم است و فیلم تشکیل‌شده از آن چسبندگی بسیار خوبی دارد، مقاومت در برابر حلال، مقاومت در برابر سایش، مقاومت کششی بالا و املاح زیاد اکسیژن مانع. با توجه به PVA دارای گروه‌های فعال هیدروفیلی و هیدروفوب است، می‌تواند به‌عنوان سورفکتانت عمل کند و می‌تواند به‌عنوان کلوئیدی محافظ در امولسیفایر پلیمریزاسیون و پلیمریزاسیون پلیمریزاسیون استفاده شود.

مهم‌ترین استفاده از پلی وینیل الکل در صنایع چسب سازی،رنگ سازی، نساجی، تولید روکش‌های کاغذ و تهیه پلی وینیل وتیرال می‌باشد.

بیشترین استفاده از پلی وینیل الکل در صنعت ساختمان و در بتن اتصال‌ها و سیمان و به‌عنوان افزودنی در بتنی و سیمانی می‌باشد.

پلی وینیل الکل در چسب سازی بسیار ماده مرغوب و باعث افزایش مقاومت در برابر حلال‌ها، گریس و روغن می‌شود.فیلم‌هایی که از پلی وینیل الکل تهیه می‌شوند قدرت کشسانی بسیار بالایی دارد.

صنایع آرایشی، روکش‌کاری، پوشش دهی صفحات به‌منظور جلوگیری از ساییده شدن.

پلی وینیل الکل به‌عنوان  امولسیفایر در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربر دارد.

در صنایع کشاورزی به‌منظور افزایش چسبندگی خاک و جلوگیری از فرایش خاک و تولید کود شیمیایی، آفت‌کش و علف‌کش‌ها نیز مورداستفاده است.

آهارزنی کاغذها و منسوجات و تولید کاغذ عکاسی.

تولید دستکش‌های مقاوم در برابر مواد اولیه شیمیایی.

تولید اشک مصنوعی  و قطره‌های چشم به‌منظور روان کنندگی.

تولید بسته‌بندی‌های شوینده‌های یک‌بارمصرف.

برای سفارش این محصول با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید:

۰۱۱-۴۴۰۲۱

۰۹۱۱۶۶۶۶۱۷۰

۰۹۱۱۶۶۶۶۱۹۰

Amolcarborundom@yahoo.com

 

پست های مرتبط با این موضوع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *